måndag, april 23, 2007

Språkkurs...

Satt och surfade runt på internet för nån kväll sen, satt på jobbet och försökte fördiva tid. På mitt jobb så jobbar man inte alltid, det blir en del dötid ibland också... Hur som helst, ramlade in på yrans hemsida. Kollade igenom kommande artister, ser ut som ett besök på yran kan bli aktuellt i år också (som om nåt annat skulle kunna hända). Om man tar och klickar sig bort från startsidan så kan man hitta mycket spännande, som en snabbkurs i jamska. Upptäckte till min förvåning att jag lyckades lista ut vad det mesta betydde, med vissa självklara undantag. Men det jag vill komma fram till med detta är, vem är det som har valt vilka ord som man ska lära sig och vad säger det om oss jämtar?

Artut
roligt, trevligt
Glaver
glad, munter
Huse
dass, WC
Jårmen
yr, oredig
Kasu
vara som ett as
Knikker
småskratta
Kvälmen
illamående
Kålv ti se
bälga i sig
På tura
berusad
Slantpong
portmonnä
Ståårs
flicka
Strek
pojke, ogift man
Krimen
förkyld
Lauslive
lös i magen
Brännsutta
scharlakansfeber
På sytta
havande
Tussu
klen, ej kry
Sjånadrotten
sendrag
Kan mae leei husrom hen?
Kan vi övernatta här?
Hårst e huse?
Finns det någon toalett här?
Va tar e på li?
Hur mycket är klockan?
Går e få seg nån mat hen?
Kan man äta här?
Ske ´n henn bussen te Ärsèn?
Går den här bussen till Alsen?

4 Comments:

Anonymous Anonym said...

jamtland jamtland jamt å ständut! =) Man jamskan må fel te å väre världens fineste språk! Mmmm... Det är ju grymt ju! Puss

5:22 em  
Anonymous Anonym said...

Du, jag håller verkligen me! Ramlade in på hemsidan jag me för nån dag sen - å hallå "Lös i magen" e de en bra fras å ta me eller?! Jag ställer mej frågande - MKT frågande... Ses i Uppsala chica! ; )

9:34 em  
Anonymous Anonym said...

sitt inte hen å glååm! tisdag onsdag sen torsdag!!! ses snart!

12:04 fm  
Anonymous Anonym said...

hehe, bäst å lägga sej i hårdträning då! du, jag har varnat uppsala att lugnet snart är förbi!! puss

4:18 em  

Skicka en kommentar

<< Home