fredag, september 30, 2005

The nerds...

Efter att ha skrivit ett arbete om Coca-Cola och dess framfart har jag lite svårt att inte lägga märke till det så fort det är inblandat i något. Så även denna gång när jag såg The Triumph of the nerds, eftersom nördarna som var med i filmen verkar leva på en diet bestående av mestadels Coca-Cola och pizza. Det jag slogs av var hur lika deras företag är och hur deras väg till framgång har många likheter. Som de sa i filmen så har datorerna skapat en helt egen värld, ingen större nyhet kanske. Coca-Colas imperium har väl inte heller undgått någon, det är ju inte för inte som det är ett av världens mest kända ord. Och hur man än vrider och vänder på det så har de utan tvekan påverkat våra liv mer än många av oss säkert vill erkänna. Samtidigt som de har ständiga, slagkraftiga konkurrenter hängande tätt efter sig. Men då dessa hamnar för tätt inpå då tar ledarna in det tunga gardet med människor som var och en är proffs på just sin grej. Ibland kan slutet se nära ut men på ett eller annat sätt lyckas de reda ut det, till det bästa igen. Kan verka som en del tur och sammanträffande men jag är övertygad om att det enbart beror på skicklighet, att plocka fram sina hemliga vapen vid precis rätt tidpunkt, att hela tiden uppdatera sina produkter så att de ska passa de behov som människan har, utan att kanske själv veta om att man har den. Gissar att det är det som är en del av det hemliga receptet till framgång…